2009. május 24., vasárnap

Eperdzsem

Kisfalunk határában, mint már sok éve, ismét kitárta kapuit "Eperland", és így a "Szedd magad" mozgalom keretében baráti áron juthatunk a kedvelt gyümölcshöz. Családi programnak is nagyszerű, mert az idő csodálatos, a levegő friss, és annyit lehet ingyen enni, amennyi csak belénk fér. Eperlandba nyitásra érdemes menni, mert ha már mások is megjárják az ültetvényt, akkor nehezebb igazán szép, érett gyümölcshöz jutni. "Hajnali" hétkor keltünk, hogy nyitásra odaérjünk. Nem egészen sikerült, mert nem mi voltunk az elsők, de pontszerzők lettünk. Több éves tapasztalatból kiindulva nem álltunk neki rögtön az eperszedésnek, hanem elindultunk az ültetvény másik sarka felé, mert megfigyeltük, hogy az emberek elcsábulván a rengeteg gyümölcstől, odáig már nem mennek el, és akkor nekünk juthatnak a legnagyobb, legérettebb eprek.
Most is így volt, csak lányom meg én hajladoztunk a szebbnél szebb eprek után, és nem győztük tömni a fejünket. Nem egész egy óra alatt szedtük vödrünkbe a szükségesnek ítélt mennyiségű gyümölcsöt, hogy mennyit ettünk meg, azt nem tudom, - elfelejtettük megmérni magunkat előtte-utána -, de mire az eper kifizetésére került a sor, már ránézni sem kívántunk. Ami saját kapacitásomat ismerve közel kilónyi mennyiséget jelent.
Otthon három felé válogattam a megtisztított epret.
A legszebbeket megettük, mert délután már ismét megkivántuk. Egy részét pürésítettem és beraktam a mélyhűtőbe,- ebből turmix lesz. Persze vacsorára volt frissen eperturmix. A harmadik adagból dzsemet készítettem. Mint már mondtam, imádom a befőzést, szeretem, és büszke is vagyok rá, ha saját készítésű finomságokkal telik a kamra.
Eperdzsem
Az epret lecsumázzuk, majd váltott vízben alaposan megmossuk. Édasanyám azt tanította, hogy a befőzés legnagyobb titka a tisztaság. Mindent annyiszor kell megmosni, míg úgy gondoljuk, hogy most már jó, és még egyszer. Ha így tanították, akkor így is csináltam. Hát merek én a nagy öregekkel ellenkezni?
A 2 kilónyi eperhez 1 kg cukrot számítottam.
Az epret egyforma darabokra vágtam és ráöntöttem a cukrot. Kicsit hagytam állni, majd lefedve a gázra tettem. Közben kimostam az üvegeket és lefordítva tiszta konyharuhára tettem, hogy lecsepegjen. Mikor egyszer felforrt az eper, levettem a fedőt és megkavartam a dzsemet. Befőzéshez van külön erre a célra használatos fakanalam, amit külön is mosogatok. Majd tettem az eperhez Knorr zselésítőt egy teáskanállal és egy csapott kávéskanál Nátrium-benzonátot.Üvegekbe mertem és szárazdunsztban hagytam kihülni.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése