2012. február 29., szerda

Gőzgombóc szilvalekvárral, mákkal

Amikor a gyerekeim még kicsik voltak, néha lehetett kapni mélyhűtött gőzgombócot, és olyankor megleptem kis családomat az újfajta nyalánksággal. Ahogy teltek az évek meg is feledkeztem erről az ételről, pedig anno mindnyájan szerettük. Pár napja Vali barátnőmnél jártam, és nála ismételten megkóstolhattam ifjúkorom egyik különlegességét. Gyorsan el is kértem a receptet, meg a fortélyokat, és ma délután már nem tudtam ellenállni a kísértésnek, és meg alkottam a saját gőzgombócomat.A legnehezebb, legbonyolultabb feladat a megfelelő gőzölő instrumentum megalkotása volt. Ki kellett pakolnom az egész konyhaszekrényt, mire találtam két olyan lábast, amiket biztonságosan egymásra borítva pontosan fedik egymást. Ez után már csak a konyharuha megfelelő módon való felkötözése volt hátra. Ne lógjon bele a vízbe, legyen egy kis mélyedése, elég szoros legyen, hogy a gombócok súlyát megtartsa, és ami a legfontosabb, vissza kell hajtani a lelógó sarkokat, nehogy felgyulladjon a ház.
Hozzávalók 16 db gombóckához (öklömnyi lesz készen)
40 dkg sima liszt, 5 dkg olvasztott vaj, 2 evőkanálnyi olaj, 3 kanál cukor,1,5 dl tej, 1dkg friss élesztő, 1 tojás - én most csak a sárgáját és a fehérje felét használtam, mert a többi fehérje kell az esti házi arcpakolásomhoz.
Az élesztőt felfuttatjuk a tejben, és a hozzávalókból az olaj kivételével kalács lágyságú tésztát gyúrunk. Amikor már meguntuk dagasztani a tésztát akkor az olajat a tenyerünkbe öntve dagasztjuk tovább, így tökéletesen lemegy a kezünkről, tál oldaláról a tészta, és csodásan selymes lesz. Édesanyám mindig így csinálja a kalácsot.
A tésztát kelesztjük kb. duplájára. Én most a sütőben követtem ezt el, mert a konyha hőmérséklete nem kelttésztához volt méretezve.
Amikor megkelt, kb fél cm vastagra sodorjuk és kiszaggatjuk. Én most egy Colás pohárral tettem. A köröcskéket kicsit kinyújtottam és 1-1 kanálnyi szilvalekvárt tettem a közepébe. Ügyesen összehajtogatjuk, és kelesztjük. Forró víz felett gőzöljük 15-18 percig. Vajjal megfuttatva cukros mákkal tálaltam.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése